SUBMENU

OBSAH VZDĚLÁVÁNÍ V DOMÁCÍM PROSTŘEDÍ

Obsah vzdělávání v domácím prostředí

Obsah vzdělávání je uspořádán do pěti vzdělávacích oblastí, které se v rámci činností prolínají a rozvíjí všechny oblasti vývoje dítěte.

Zde předkládáme činnosti pro inspiraci. Naleznete zde činnosti z běžného života, které mohou rodiče s dítětem provádět v domácím prostředí.

 

Dítě a jeho tělo

  • dostatek pohybu;
  • praktické činnosti podporující jemnou i hrubou motoriku (utírání nádobí, zalévání květin, věšení a skládání prádla, prostírání stolu, zametání...);
  • hry se stavebnicemi (podle plánku i bez něj), s míčem, navlékání korálků, grafomotorické pracovní listy
  • sebeobslužné činnosti (oblékání, hygiena, stolování);
  • hry s pískem, tvoření s modelínou, hlínou apod.

Dítě a jeho psychika

  • čtení pohádek, vyprávění, naslouchání – vzájemně (dítě může být i v roli vypravěče, rodič i v roli posluchače);
  • zkoumání a pozorování v přírodě, sledování jevů a změn (klíčení rostlin, sledování počasí, staveb domů…);
  • hry podporující paměť (pexeso, Kimovy hry, hry se slovy, „Co zmizelo z řady“…)
  • manipulace s předměty, zkoumání a pojmenování jejich vlastností (velikost, barva, vůně, tvar, materiál…);
  • třídění, přiřazování podle určených vlastností (třídění příborů, párování ponožek, hledání stejného podle kritéria – barva, tvar…);
  • hry pro orientaci v prostoru a rovině (hra na schovávanou, vyhledávání detailů ma obrázku, Kde je umístěn pes?, procvičování pravolevá orientace, pojmy nad, pod, vedle…)

Dítě a ten druhý

  • společenské hry;
  • hry s pravidly;
  • komunikace s druhými, vzájemná interakce (pravidla komunikace, otázka a odpověď…)

Dítě a společnost

  • zvyky a tradice ve svém okolí;
  • pravidla soužití (jak se chováme doma, v obchodě, v kině…);
  • námětové hry (hraní rolí – na rodinu, na hasiče, na prodavačku…);
  • poslech hudby, seznamování se s uměním apod.

Dítě a svět

  • poznávání okolí;
  • pracovní činnosti (péče o rostliny, péče o zvířata…);
  • seznamování se s ekologií (třídění odpadu, šetření vodou a energiemi…) apod.

 

Co by mělo být nejdůležitější?

  • Věnujme dítěti soustředěnost a pozornost. To znamená vyhradit si na dítě čas, kdy se nebudeme věnovat jiným činnostem, kdy budeme plně zaměřeni na dítě a na to, co dělá, co děláme.
  • Povídejme si s dítětem, vyprávějme si.
  • Každý den si najděme chvíli na čtení. Nikdy není brzo na to začít dětem číst, nikdy není pozdě začít dětem číst. Můžeme si z toho vytvořit krásný večerní rituál před spaním.
  • Důvěřujme svému dítěti. Zvládne toho hodně, pokud k tomu dostane příležitost. Nebojme se, že rozbije talíř, vyleje vodu, rozsype mouku…to se přece stane i nám. Využijme takové situace k tomu, že není problém chybovat, ale učme se po sobě uklidit (i když to nebude dokonalé).
  • Zapojujme dítě do běžných činností doma, v zahradě i v dílně.
  • Hrajme s dítětem běžně dostupné hry (pexeso, domino, Černý Petr, Člověče, nezlob se…)
  • Dopřejme dítěti dostatek různorodého pohybu (vycházky do přírody, dětská hřiště, běhání, poskoky, překážky…)
  • Učme dítě dodržovat pravidla (chování, stolování, poděkovat, poprosit…).

 

„Chovejme se k dětem s laskavou důsledností“ Z. Matějček

 NPI ČR, 2020, Mgr. Hana Splavcová